El nostre logotip

dilluns, 17 d’abril del 2017

Via Nicolau " Tram de Bagà fins a l'Ecomuseu de St. Joan de l'Avellanet " (Bagà) 13/04/2017

VIA NICOLAU
Antiga via fèrria constrüida entre 1914 i 1916

Una mica d'història

El 20 d'Abril de 1914 van començar les obres del ferrocarril pel transport de fusta entre Guardiola i Gisclareny, promogut pel Sr. Tomàs Nicolau i Prieto propietari de la serradora de Berga. La construcció de la via era complicada degut a l'orografia, la dura climatologia i la penositat dels treballs manuals. Es van construir túnels i parets de pedra seca (encara visibles) per consolidar la via.

Després de funcionar uns quants anys es va abandonar i va començar una degradació constant del traçat. Als anys 1960-1970 els serveis forestals van reobrir alguns trams per realitzar actuacions d'hidrologia i contenció de l'erosió. Fins a l'any 2009 no es va recuperar el camí. Aquesta restauració ha suposat actuacions molt complexes, moltes realitzades manualment o, fins i tot, amb l'ajut d'un helicòpter pel transport de materials en zones de pràcticament inaccessibles.

El recorregut

Excursió de 12 km de longitud (anada i tornada) que segueix l'anomenada Via de Nicolau. El punt d'inici de la ruta és l'Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet, des d'on seguim "sempre en suau baixada" l'antic traçat ferrovial del Nicolau, que passa per Bagà i acaba a Guardiola de Berguedà. El camí ha estat senyalitzat, netejat i adaptat per a usos turístics i no presenta cap dificultat. El desnivell és escàs i al llarg del recorregut anem alternant trams de sender, pista de terra i pista asfaltada.

La nostra excursió

Nosaltres no farem tot el traçat en aquest cas, ja que ens trobem visitant el poble de Bagà, amb la qual cosa el punt de sortida el farem des del mateix poble seguint el consell que el noi de l'oficina d'informació ens va donar. A més a més anàvem justos de temps, ja que era migdia i a les 15.00 hores tenim taula reservada per dinar.
Només veureu imatges de la meitat del traçat que està comprès entre el poble de Bagà i l'Ecomuseu de St. Joan de l'Avellanet. Segons ens va explicar el noi de l'oficina d'informació (un crack, tot s'ha de dir) el tram més bonic o amb les millors vistes, és aquest, el de pujada fins al punt d'inici del recorregut, ja que el tram final fins a Guardiola de Berguedà és més aviat boscos i no té les panoràmiques que si ofereix l'altre tram.

Mapa Editorial Alpina (en verd el recorregut sencer)

Seguim aquestes indicacions

Església vista des del Pont de la vila

Pugem per aquestes escales per iniciar el recorregut

Tram de pista ombrejat a l'inici del recorregut sortint de Bagà

Fantàstiques vistes sobre la Vall del Bastareny

Poble de Bagà

Jessica amb Bagà al fons

Nosaltres al Segon túnel

Interior del túnel

Bagà vist des de l'exterior del túnel

Els treballs de restauració han estat extraordinaris

Pista solejada i força ample, ideal per fer en bicicleta

Jessica amb el Primer túnel al fons

Camina i calla a l'interior del Primer túnel

Petit pont abans d'arribar a la Vagoneta

Aquest tram és preciós, el camí és molt planer

Nosaltres a la Vagoneta

Passarel·la de 35 m de llargada

Jessica ven al mig de la Passarel·la

Aquesta passarel·la recorda molt al pont penjant de Rupit

Baranes de fusta, seguretat davant de tot

Fent la migdiada Jessica?

En aquest punt sortim a la pista asfaltada

Cartell informatiu de l'inici i final de la Via de Nicolau

Ecomuseu de St. Joan de l'Avellanet

Cartell informatiu sobre la història de la Via de Nicolau

On començar l'itinerari des de Baga

Per començar el recorregut ens situarem davant l'Església del poble de Bagà, allà trobarem la primera fita amb el dibuix de la Via de Nicolau, només cal seguir-les en tot moment, veureu que des de l'Església baixareu un estret carreró que transcorre entre uns petits horts per després travessar el Pont de la vila i tot seguit pujar un camí amb esglaons de fusta que us conduiran a un petit parc (ideal per la canalla), travesseu el parc i pugeu un estret caminet amb més esglaons de fusta i de cop us trobareu ja a la Via de Nicolau!!

Com arribar en cotxe

Arribarem al poble de Bagà per la carretera C-16 (carretera que passa per la població de Berga i que continua cap al Túnel del Cadí). A l'entrada del poble hi ha molt espai per estacionar el cotxe.

I si voleu anar fins al punt d'inici del recorregut, heu de fer el següent: des de Bagà agafeu la carretera que surt cap a Gisclareny (el riu queda a l'esquerra), després de 2 km arribem al pont de Sant Joan de l'Avellanet i la carretera creua el Bastareny. Continueu avançant, la carretera puja amunt, després d'aproximadament 1 km (potser no arriba) arribareu a un trencall. Heu de girar a l'esquerra i no pas a la dreta (Túnel que condueix al poble de Gisclareny), ara ja només quedarà fer uns 400 m per arribar a l'Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet (punt de sortida), hi ha espai per estacionar els cotxes.

Distància recorreguda: 6,6 km

Temps en fer el recorregut: 1:45 m

Temps aturats: 15 m

"No disposem de track de la ruta, ja que no vàrem posar el GPS"